התייחסות אלמא לפגיעות בשדה המיניות

01/08/22

קהילה יקרה שלנו,

בימים האחרונים כולנו נחשפנו לפוסטים הקשים, לכתבות המטלטלות, לביקורת הציבורית ולכאבים הפחדים והצלקות, הקשורים לפגיעות בשדה המיניות. כולנו כאחד התכווצנו לנוכח הפגיעה, הקושי והזעם המוצדק.

אנו שומעים את הסיפורים ואת האנשים שמאחוריהם וערים לפגיעות שנעשו ועדיין נעשות בשדה הזה ולכאב של הנפגעים.ות בעקבות מעשים של מנחים.ות בשדה.

שלל התלונות מהזמן האחרון מדאיגות אותנו הן כמנחים והן כמי שרואים בעולם המיניות כדרך לריפוי שכל כך נחוץ בחברה שלנו. כואב מאוד ומכעיס לשמוע על מקרים בהם המונחים נפגעו דווקא ממי שנתנו בהם אמון והיו אמורים לתמוך בהם.

חשוב לנו להבהיר מעבר לכל ספק שאנחנו מגנים מכל וכל כל ניצול של כוח ומרות מצד מנחים ו/או מנחים שמועלים בתפקידם ומשתמשים בו על מנת לספק את תאוותם האישית.

אחת הסיבות להקמת אלמא (ע״ר) היא שתופעות מסוג זה יעלמו, כך שאנשים אשר עומדות מולן תלונות בדבר פגיעה לא יוכלו להמשיך להנחות, ועל מנת שעולם המיניות יוכל להיות מקום בטוח להתפתחות וצמיחה.

השיח הציבורי הוא לגיטימי וחשוב. מכל ביקורת אנחנו גדלים, צומחים ומשתנים. עולם ההתפתחות, שכולל גם עבודה עם מיניות מודעת הינו עובדה בשטח. בין אם עבודה זו מקובלת עלינו או שאנו מתנגדים לה. אירועי התרבות, הסדנאות, ימי העיון והכנסים, כמו גם המפגשים הפרטניים- ימשיכו להתקיים.

המחשבה או הניסיון להעלים את הסיטואציה הקיימת ולמנוע אותה מלהתקיים, אינה מציאותית. אין ולא תהיה דרך למנוע מאנשים לקבל ולתת את התכנים הללו, שכן העיסוק במיניות בכלל ומיניות בריאה בפרט הינו חלק שורשי ומהותי בטבע האדם.

לצערנו, נראה שאף אחד ואף אחת, כולל הרשויות הרלוונטיות, אינם מעוניינים להתעסק עם הנושא, כך שהוואקום הרגולטורי המשיך להתקיים, כשהשפעותיו המזיקות ממשיכות להתגלות בשטח.

לאחר שחקרנו את האופציות השונות במהלך השנים האחרונות, הגענו להבנה שהדרך הנכונה לשפר את המצב היא בעזרת רגולציה ויצירת אמות מידה ראויות, שיבחינו בין העיקר לטפל, בין מנחים ראויים ששומרים על קוד אתי לבין האחרים.

לתוך הוואקום הזה נולדה א.ל.מ.א (ע״ר) – האגודה למיניות ולאינטימיות בריאה בישראל, כעמותה רשומה ללא מטרות רווח, שמהות פעילותה היא הסדרת תחום המיניות הלא ממסדית.

הקוד האתי של אגודת אלמא (ע״ר), התבסס על חוות דעת משפטית נרחבת שבדקה בקפידה את הבסיס המשפטי לפרקטיקות הנהוגות בהנחיה מהסוג הזה. נעשתה עבודה רבה של למידה איך מתנהלים ארגונים מקצועיים דומים בארץ ובעולם ואיך נראים קודים אתיים מקבילים. התייעצנו עם אנשי מקצוע, גם כאלו שאינם מהתחום שלנו- סקסולוגים (חלקם מאיט"ם), פסיכולוגים משפטנים, עובדים סוציאלים ועוד.

המחשבה שיש מתנגדים להקמתה ופעילותה של אגודה המנסה לעשות סדר בתחום פרוץ אשר יש בו גם פגיעות, בהחלט מעוררת תמיהה, שהרי הדבר נדרש ויפה שעה אחת קודם.
יחד עם זאת, הדרך עוד ארוכה, ועל מנת שהדברים ימשיכו לדייק את עצמם, נצטרך להמשיך ולפעול יחדיו, מנחות ומנחים בשיתוף עם הציבור הרחב, לתמיכה במיזם זה.

אנו מזמינים כל אחד ואחת לפנות אלינו במייל מסודר עם שאלות, הבהרות ואף הצעות לשיפור: infoalma.aguda@gmail.com

ברצוננו להתייחס לכמה מהטענות שעלו לאחרונה:

טענות בדבר אינטרסים כספיים
הטענה כי אלמא (ע”ר) הוקמה כדי לקדם את האינטרסים המסחריים של מייסדיה.
האמת היא שאלמא (ע”ר) הוקמה מתוך תחושת שליחות ובהתנדבות שלמה של מי שעוסקים בתחום במשך שנים רבות וביקשו להקים בית מוגן ובטוח לקהילת המיניות המודעת, וכמו כל עמותה רשומה, אין לה את היכולת או מטרה לייצר רווח.

טענות אודות קיום יחסי מין בין מנחים/ות ללקוחות
אגודת אלמא (ע״ר) שמה לה ככלל בל יעבור הקפדה על אי קיום יחסי מין הכוללים חדירה של איברי מין בין מנחים/ות ללקוחות.

מתוך דאגה לשדה ובידיעה שקיימת פרקטיקה שכזו בשטח ("חונך מיני"), אנו באלמא שואפים להסדיר גם את התחום הזה בעתיד, ולא להשאיר אותו לא מטופל. שכן, דברים שאינם מטופלים מהיסוד, אינם נוטים להסתדר מעצמם אלא דווקא להחמיר.
ולכן, הקוד האתי אשר נכתב מתוך התייחסות לכל התהליכים הקיימים, נגע גם בנקודת החונך מיני, פרקטיקה קיימת, אשר עלולה, כאשר נעשית ללא ידע מתאים, להגביר את פוטנציאל הפגיעה. ידע זה צריך לכלול בין השאר שיטת עבודה, הכשרה מיוחדת, פיקוח הולם ופרוטוקולים מוסדרים.

מכיוון שאנו מתייחסים לנושא ברצינות רבה ובכובד ראש, פרקטיקה זו נאסרה לשימוש על ידי עמיתי אלמא (ע״ר).
הטענה שאלמא (ע״ר) מאפשרת למנחים לשמש כחונכים מיניים אינה נכונה מיסודה.
האמת היא שכבר בתוך הקוד האתי צוין והודגש שפעילויות מסוימות, שאותן יוכל לבצע חונך מיני, נאסרו לביצוע על ידי עמיתי אלמא (ע״ר)! זאת, עד לאחר שהנושא יוסדר בפרוטוקולים ונהלים, לאחר שייבחן לעומק על ידי ועדת מומחים מתחומים שונים אשר "תבחן את הנושא לעומק ותחווה דעתה באשר לדרישות ולכללים שיש להחיל על הנחיה מסוג זה״. חשוב לציין שאם וכאשר נושא זה ייבחן, סביר להניח שהוא יתנהל בדומה למודל הסרוגייט הקיים, אשר מתקיים בו משולש טיפולי.

טענות אודות אחריות אישית והסכמה
נטען כי יש בעיה עם הסעיף בו משתתפים נדרשים לגלות אחריות אישית ולהפסיק פעילות שאינה נוחה מבחינתם.
זהו סילוף מוחלט של הקוד.

על פי הקוד, תמיד – אבל תמיד – מתבקשת הסכמה ברורה לפעילות מראש, ותמיד – אבל תמיד המשתתפ/ת יכול/ה להפסיק את הפעילות בכל רגע נתון (וזאת בנוסף לשיחת גבולות, בדיקת הסכמה תוך כדי הפעילות וכו').

הסעיף לגביו הועלו טענות עוסק במקרה שבו הפעילות היא עם רעש חזק או בעיניים עצומות, שאז יש קושי בתקשורת תוך כדי הפעילות עצמה.
במקרה כזה על פי כללי הקוד, המנחה נדרש להיערך בהתאם ולהבהיר למשתתפים מראש, כי תוך כדי הפעילות, עשוי להיות קושי בתקשורת מילולית, ולהזכיר שבמקרה הצורך הם יכולים לעצור כל פעילות שאינה נוחה להם.

חשוב לציין כי אלמא לא מאמינה באחריות ראדיקלית ובלעדית של המונחה ואין ספק כי למנחה אחריות משמעותית על המתרחש בתהליך.

טענות אודות שמירת סודיות
טוענים שסעיף שמירת הסודיות נועד להגן על המנחים.
האמת הפוכה לגמרי, סעיף ז' לקוד האתי עוסק בשמירת סודיות. מדובר בנושא חשוב ורגיש המקבל את ההתייחסות הראויה והמפורטת בקוד. כך, סעיף ז 1, כמו גם סעיף יג 2 (3) לקוד האתי קובעים כי העמית ישמור על פרטיות המשתתפים, יקפיד על סודיות המידע המגיע אליו במסגרת מפגשי הנחיה או סדנא, לרבות עצם ההשתתפות במפגשים אלה ולא יפרסם כל פרט המאפשר את זיהויים.

סעיף ז 2 קובע כי חובת הסודיות תחול גם לאחר שהסתיים הקשר המקצועי עם המשתתף ואף לאחר מותו. חובת הסודיות מוטלת על המנחה בלבד ממש כמו בכל הליך מקביל שבו אדם נחשף מול איש מקצוע, בין אם רופא ובין אם פסיכולוג וחובת הסודיות של אנשי המקצוע נועדה בכדי לשמור על פרטיותו.

אלמא (ע״ר) היא גוף חלוצי אשר מורכב מוועדות מקצועיות של אנשים מוכשרים ומסורים, מומחיות ומומחים ממגוון תחומים, אשר פועלים באלמא (ע״ר) ובעלי סמכות לקבוע, ללמוד, לשנות ולתקן, גם את הקוד האתי וגם את תנאי הקבלה.

מתוך תחושת המורכבות של השדה והצורך לפתח מנגנוני התמקצעות, אתיקה ופיקוח נולדה אלמא (ע״ר).
אנו מצויים בעשייה בלתי פוסקת למען יצירת מרחבים בטוחים ותהליכי התפתחות בריאים ומייטיבים עבור הקהל הרחב.

אנו עושים וסומכים על המומחים שלנו ומזמינים את כל העוסקים בתחום להצטרף לשינוי המבורך הזה.
במקביל נמשיך להאזין לביקורת, ככל שיהיה צורך, גם נלמד, נחדד ונשפר.

התחושה שלנו שרק יחד נוכל להסדיר את התחום ולעצור את הפגיעות בשדה, הצטרפו אלינו והפכו לשינוי שלו כולנו מייחלים.

צוות אגודת אלמא.

כל הפרטים על א.ל.מ.א (ע״ר)
alma-intimacy.co.il

הקוד האתי של א.ל.מ.א (ע״ר)
alma-intimacy.co.il/ethics

דילוג לתוכן