מה הקשר בין טנטרה למיניות? / ענת שמר

מה הקשר בין טנטרה למיניות?

נתחיל מטנטרה. טנטרה זוהי מסורת ופילוסופיה שהתפתחה בהודו ובטיבט לפני אלפי שנים, כמה בדיוק לא ידוע. היא נהיתה יותר מוכרת באמצע האלף הראשון לספירה. הטנטרה מתייחסת לכל רבדי החיים של האדם. בתוך זה הטנטרה מתייחסת *גם* למיניות. בטנטרה יש ערכים, מושגים מנהגים וטקסים. אחד הערכים הוא להיות מחובר לכאן ולעכשיו, בנוכחות. ערך אחר הוא להיות בכן למה שיש, לקבל את מה שיש ללא גינוי. הטנטרה פותחת את ערוצי האנרגיה בגוף באמצעות טכניקות שמשתמשות בקול, נשימה ותנועה. כשהערוצים פתוחים האנרגיות זורמות בחופשיות, אנחנו מלאי חיים, יצירתיים, וחיים בעוצמות שלנו.

איש אחד ושמו ראג'ניש צ'נדרה מוהן ג'יין, שלימים נקרא אושו, היה מורה רוחני כריזמטי, שלימד טנטרה בחצי השני של המאה העשרים. באשרם שלו נפגשו מזרח ומערב. הרבה מערביים זכו להכיר שם את הטנטרה ההודית. לשם הגיעו גם תרפיות מהמערב שפותחו רובן ככולן על ידי תלמידיו של רייך, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי, שהיה תלמיד של פרויד. הלימוד באשרם של אושו כלל לא רק את הפילוסופיה והטקסים של הטנטרה אלא גם את כלי התרפיה שבאו מהמערב ומדיטציות דינמיות (כלומר תוך כדי תנועה) שאושו פיתח. לשילוב הזה של מזרח ומערב קוראים נאו-טנטרה והוא נהיה מוכר בעולם המערבי כטנטרה.

אז איפה המיניות מתחברת לטנטרה? קודם אמרתי שטנטרה מתייחסת לכל רבדי החיים ובתוך כך גם למיניות. מיניות היא כוח החיים. היא גם יוצרת חיים וגם יכולה ליצור ולהגביר אנרגיות שמניעות את כוח החיים בתוכנו. למי שיש מיניות טובה מרגיש את האנרגיות הטובות שהיא מביאה. וההיפך. כשהמיניות לא טובה הרבה פעמים מרגישים שאנרגיות החיים הן נמוכות באופן כללי. את האנרגיה המינית ניתן להמיר לאנרגיה שמניעה את האדם בחיים לעשיה וליצירה. אם כך מיניות היא חלק מאוד חשוב של החיים, ולכן הטנטרה מתייחסת גם אליה.

על קצה המזלג אומר שהטנטרה מביאה מיניות שהיא מודעת ונוכחת, מתוך חיבור לרצונות ולדחפים הפנימיים שלנו כאן ועכשיו, ותוך חיבור לרצונות של השותפים שלנו למיניות; הטנטרה מציעה מיניות איטית, שבה נהנים מהדרך, מהעונג המתמשך והמתעצם ומהאורגזמיות שהגוף מגיע אליה; מיניות שבה האנרגיות עולות לאיטן, תוך שימוש בקול, נשימה ותנועה; מיניות שיש בה חיבור לתחושות בכל הגוף ולא רק באברי המין; חיבור של המיניות ללב בתחושה וברגש. המיניות על פי הטנטרה היא הרבה יותר מחדירה. הטנטרה גם מתייחסת לאווירה שבה המיניות מתרחשת, לסטינג, יש בה טקסיות. זוהי מיניות שממלאת באנרגיה. היא שונה מאוד ממיניות שיש בה מטרה "לגמור" או לפרוק אנרגיות, ושהיא בעצם מרוקנת.

כלי התרפיה שפותחו במערב והגיעו לאשרם של אושו, משמשים גם הם לפתיחה של חסימות בערוצי האנרגיה בגוף שלנו. יש להם מאפיינים משותפים עם הטנטרה גם בתפיסה וגם בכלים, כמו השימוש בקול, נשימה ותנועה וחלוקת הגוף לאזורים במקביל לצ'קרות.

העולם המערבי ללא ספק נמצא בקונפליקט מול מיניות. מעל פני השטח יש המון גינוי למיניות בריאה. מילדות רובנו לומדים להסתיר ואפילו לדכא את המיניות שלנו. ומצד שני יש המון משיכה למיניות. בסופו של דבר פורנו זו אחת התעשיות המשגשגות בעולם. גם בהקשר הזה, הפילוסופיה של הטנטרה היא להיות בכן למה שיש, להסיר את הגינוי ובמיוחד ממשהו שהוא כל כך טבעי. ועל כן, בימים האלה, העיסוק של הטנטרה במיניות נהיה בולט במיוחד, למרות שהוא רק חלק מהטנטרה, ויש שיאמרו חלק קטן ממנה.

ולסיום, האגדה אומרת שיש גם סיבה פרקטית נוספת למה הנאו-טנטרה עוסקת במיניות כל כך הרבה. אושו ידוע בהרצאות שהוא היה עושה באשרם שלו. לעיתים אנשים היו שואלים שאלות והוא היה עונה. פעם שאלו את אושו למה הטנטרה שהוא מלמד עוסקת במיניות. ובתוך כל התשובה שלו הוא אמר, תראו, אם הייתי מדבר איתכם רק על פילוסופיה של החיים לא הייתם באים. אבל ברגע שאני אומר שאדבר על מיניות האולם מתמלא.

שלכם,

ענת

דילוג לתוכן